De evolutie van coaching en therapie

Hoe benut je als HSP coach of therapeut de opkomst van technologie, veranderingen in de mentale gezondheidszorg en de groeiende erkenning van hoogsensitiviteit om jouw praktijk te optimaliseren? Ik was benieuwd naar de evolutie. In deze blog ontdek je de verschuivingen in de sector, zoals het gebruik van online platforms, de noodzaak voor meetbare resultaten, het belang van een duidelijke niche, een sterke online aanwezigheid, en de opkomst van technologie in jouw praktijk.

Waar is de tijd?

Herinner jij je nog dat een face to face sessie de enige optie was? Dat er geen risico was een groot deel van je potentiële markt te missen?

En ook dat coaching of therapie gezien werd voor mensen die ze ‘niet op een rijtje hadden’ en je je niet zo op een niche hoefde te richten zoals nu?

Met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren op het vlak van technologie, mentale gezondheid en welzijn, heb je jezelf als coach of therapeut behoorlijk moeten aanpassen.

  • Je maakte kennis met diverse online platformen voor sessies en andere afspraken
  • Resultaten voor klanten moeten meetbaarder zijn
  • De doelgroep moet helderder zijn
  • Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit geworden
  • Er wordt meer transparantie gevraagd
  • Technologie verovert meer en meer plek in je praktijk

De klant van vandaag heeft duidelijk andere behoeften dan jaren geleden.

Denk jij nog wel eens met weemoed aan de tijd van weleer? Of zie je de huidige tijd als een kans om jezelf te ontplooien? Eerlijk is eerlijk, als je niet bereid bent om mee te gaan in de ontwikkelingen, dan loop je het risico om achter te blijven bij concullega’s die dit wel doen.

Maar dat niet alleen

Hoogsensitiviteit heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen en veel mensen zijn gediagnostiseerd of identificeren zichzelf als zodanig. Hoogsensitiviteit is een legitiem en waardevol aspect van de menselijke ervaring. Maar net zo goed is het belangrijk om te onthouden dat niet iedereen die zichzelf als hoogsensitief beschouwt, dat ook daadwerkelijk is en andersom.

Wanneer ben je hoogsensitief? Om dat te duiden geef ik je er mijn visie op.

Iemand die hoogsensitief is heeft een verhoogde gevoeligheid voor impulsen uit de omgeving, zoals geluiden, emoties van anderen, subtiele veranderingen in de omgeving en in de eigen interne gedachten en gevoelens. Die gevoeligheid kan leiden tot diepere en intensere emotionele reacties, een verhoogd bewustzijn van subtiele details en een sterke empathie voor anderen. HSP’s kunnen ook meer behoefte hebben aan rust en hersteltijd om overprikkeling te voorkomen.

Hoogsensitiviteit is geen stoornis of afwijking, maar een persoonlijkheidskenmerk, aangeboren of ontstaan door ingrijpende gebeurtenissen in het verleden. Het is een natuurlijke variatie in hoe mensen informatie verwerken en reageren op hun omgeving.

In tegenstelling tot de tijd dat HSP gezien werd als een afwijking, is het belangrijk te beseffen dat in de loop van de tijd ons bewustzijn toegenomen is, mede door de informatie beschikbaar via het internet. Gelukkig is er inmiddels erkenning voor hoogsensitiviteit waardoor het eerder als normaal wordt gezien. Omdat ons bewustzijn is toegenomen, zijn we meer op zoek gegaan naar authenticiteit. Dat heeft ervoor gezorgd dat mensen bewuster keuzes maken, ook in de beroepensfeer. HSP’s voelen zich dan ook vaak aangetrokken tot beroepen in de creatieve of welzijns sfeer. Als HSP coach of therapeut besteed je meer aandacht aan:

  • Emotionele intelligentie
  • Focus op zelfzorg en grenzen
  • Gebruik van creatieve en alternatieve benaderingen
  • Diepgaande verbinding en empathie
  • Erkenning van hoogsensitiviteit als kracht

De uitdagingen van nu

In de tijd van nu, waarin hoogsensitiviteit en mentale gezondheid steeds meer aandacht krijgen, sta je als coach of therapeut voor verschillende uitdagingen. Steeds meer van jouw klanten hebben te maken met overweldiging en burn-out wat vaak samen gaat met het stellen van grenzen, emotionele belasting, complexe behoeften en professionele ontwikkeling. Door deze uitdagingen voor zowel jezelf als je klanten te erkennen en actief aan te pakken, kun je je eigen capaciteit vergroten om je klanten effectief te ondersteunen en tegelijkertijd voor jezelf te zorgen. Denk dan aan:

  • Zelfzorg prioriteit maken
  • Grenzen stellen en communiceren
  • Supervisie en intervisie
  • Opleiding en professionele ontwikkeling
  • Netwerken en ondersteuning zoeken

Door proactief te zijn bescherm je jezelf beter tegen burn-out, verbeter je je professionele vaardigheden en ondersteun je je klanten effectiever.

Maar niet alleen het leren en implementeren van hoogsensitiviteit moet worden belicht. Ook het leiden en sturen van je praktijk naar een balans die goed voelt voor jou kan een behoorlijke uitdaging zijn. Want, hoor ik je denken, hoe integreer ik al die ontwikkelingen in mijn dagelijks werk? Hoe ga ik om met die verandering? Hoe weet ik nou precies welke kennis en vaardigheden ik mezelf eigen moet maken? Waar haal ik de tijd vandaan? En op forse investeringen zit ik niet te wachten.

Al met al
pakt het je regelmatig
bij de lurven.

Wat je nodig hebt, is iemand die op een praktische manier met je meekijkt. Iemand waarmee je eens kunt sparren. Iemand die het werk waar je niet goed in bent en waar je weinig of geen tijd voor hebt uit handen neemt zodat het voor jou overzichtelijk wordt en balans wel haalbaar is. Dat is precies waar ik je bij kan ondersteunen.

Vernieuwen doe je niet alleen

Veel HSP coaches en therapeuten ervaren dezelfde struggles. Wellicht dat jij je hier ook in herkent:

  • Het geven van woorden aan wie je bent en wat je doet
  • Het aanbrengen van structuur in werk en tijd
  • Het bepalen van je niche
  • Het opbouwen van een grotere online aanwezigheid
  • Of het integreren van technologie in je praktijk

Begeleiding bij elke stap van je proces geeft je vertrouwen, moed en overzicht. Ik geloof in persoonlijke benadering en toegewijde ondersteuning, zodat jij met vertrouwen en duidelijkheid kunt werken aan het transformeren en laten groeien van jezelf en je praktijk voor succes in de huidige tijd.

Samenwerken ofwel co-creëren ondersteunt jou bij het overwinnen van weerstand tegen bepaalde veranderingen en praktische oplossingen om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven. Of je nou wilt werken volgens een stappenplan of dat je beter floreert als je werkt vanuit je intuïtie, samenwerken brengt je altijd verder.

Zij deden het samen

Neem bijvoorbeeld Sarah, een therapeut die al jaren algemene counseling aanbiedt aan een breed scala van klanten. Na het volgen van een workshop over burn-outpreventie, besluit ze zich te specialiseren in stressmanagement voor jonge professionals. Door zich te richten op deze specifieke doelgroep kan Sarah haar expertise aanscherpen, haar marketingboodschap verfijnen en nieuwe klanten aantrekken die op zoek zijn naar gerichte ondersteuning.

Maar ook Sylvia, een HSP coach en holistisch therapeut. Zij heeft op haar website een blog waarin ze regelmatig waardevolle tips deelt over gezondheid, mindfulness en persoonlijke ontwikkeling voor HSP’s. Door consistent te bloggen en actief te zijn op sociale media, kan Sylvia haar bereik vergroten, haar autoriteit opbouwen en een betrokken groep van volgers opbouwen die potentiële klanten worden.

En ook Tine, een holistisch voettherapeut die haar praktijk moderniseert door online consulten aan te bieden via videoconferentie software. Door deze digitale optie toe te voegen aan haar diensten, kan Tine meer mensen bereiken en flexibiliteit bieden aan haar toekomstige klanten.

Ik hoop dat deze voorbeelden je inspireren om actie te ondernemen en jouw praktijk ook meer te transformeren voor succes in de huidige tijd.

Toch liever zelf aan de slag?

Bepaal voor jezelf waar jouw prioriteit voor groei van jouw praktijk op dit moment ligt. Ik help je op weg met de belangrijkste basis voorwaarden.

Het identificeren van je niche begint met zelfreflectie. Misschien heb je nog steeds je doelgroep niet helemaal helder, of is je doelgroep zo breed dat je niet goed weet hoe je er woorden aan moet geven.

Denk na over je passies, expertise en ervaringen, en identificeer gebieden waarin je uitblinkt en een unieke waarde kunt bieden aan jouw klanten. Je kan ook nog kiezen voor een marktonderzoek, reken houdend met trends, concullega’s en behoeften van je doelgroep. Door alles te combineren, kun je een niche identificeren die aansluit bij je interesses en vaardigheden, en waarin jij een verschil kunt maken.

Je online aanwezigheid verbeteren. Er zijn veel geschreven en ongeschreven regels voor jouw online aanwezigheid. Het is raadzaam om een professionele website te hebben die je diensten en expertise duidelijk communiceert. Daarnaast is het belangrijk om aanwezig te zijn op sociale media en waardevolle content te delen die relevant is voor je doelgroep. Denk ook aan blogposts en infographics, video’s en podcasts.

Efficiënte digitale tools en technologieën voor jouw praktijk. En hoe implementeer je ze gemakkelijk? Er zijn verschillende digitale tools en technologieën die je kunt gebruiken om je coaching praktijk te optimaliseren. Enkele voorbeelden zijn online boekingssystemen zoals Calendly en Book like a Boss, videoconferentie software zoals Zoom en Teams, klantenbeheersystemen en therapie-apps, te bevragen bij je opleiding en beroepsvereniging. Om deze tools gemakkelijk te implementeren, is het belangrijk om eerst je behoeften en doel ervan te identificeren, en vervolgens de tools te kiezen die het beste aansluiten bij jouw praktijk.

Schrijf je eigen social media teksten. Het schrijven van teksten vereist tijd, aandacht voor detail, creativiteit en het begrip van je doelgroep.

De gemakkelijkste zichtbaarheid is via je socials. Daarom hieronder een aantal stappen die je kunt volgen om een social media post te schrijven:

  • Bepaal het doel van je post
  • Houd het kort en krachtig
  • Wees authentiek en persoonlijk
  • Gebruik visuele elementen
  • Vraag om betrokkenheid
  • Gebruik hashtags
  • Controleer op spelling en grammatica

.

Met deze stappen kun je al een effectieve social media post schrijven. Ik nodig je vooral uit om te experimenteren met verschillende benaderingen en het analyseren van de resultaten om te zien wat het beste werkt voor jouw publiek.

Samenvatting

Het erkennen van de uitdagingen waarmee je als professional wordt geconfronteerd, zoals burn-out, het stellen van grenzen en professionele ontwikkeling zijn belangrijk voor het uitwerken van concrete strategieën voor het actief aanpakken van de uitdagingen van deze tijd.

Je wordt aangemoedigd om proactief te zijn in het aanpassen van jouw praktijk aan het moderne tijdperk. De praktische adviezen en richtlijnen ondersteunen je bij het transformeren van jouw praktijk, waarbij zelfzorg de belangrijkste factor is. Daaropvolgend zijn je niche, je online aanwezigheid en integratie van digitale tools o.a. in deze co-inspiratie belicht.

Wie is Mariëtte

Als een ervaren combinatie van business coach en virtual assistant, geloof ik sterk in de kracht van samenwerking. Mijn passie voor dienstbaarheid stelt me in staat om jou te ondersteunen op zowel praktische als strategische niveaus.

Met meer dan 33 jaar ervaring in office management en een decennium als ondernemer, breng ik een unieke combinatie van creativiteit, veelzijdigheid en pure toewijding aan elke samenwerking. Mijn aanpak is persoonlijk, optimistisch en gericht op (online) groei.

Ik help jou bij het optimaliseren van je dagelijkse activiteiten, het schrijven van teksten en het ontwikkelen van strategieën om jouw praktijk te laten groeien. Van praktische ondersteuning tot het bieden van sparring en strategische begeleiding, ik ben er om jou te helpen meer succesvol te zijn.

Met mij samenwerken betekent tijd en geld besparen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk voor je is. Samen streven we naar groei, efficiëntie en gedeelde successen.

Buiten mijn werk geniet ik van het samenzijn met mijn lief Rob, deel ik mijn liefde voor mijn katten, lees ik graag een boek, verdwaal ik graag in mijn geliefde stad Luik, vul ik avonden met outdoor cooking & living, verheug ik me op het delen van heerlijke maaltijden en inspirerende gesprekken met familie, vrienden en collega’s.

Updates ontvangen?

Laten we samen bouwen aan jouw succes en groei. Schrijf je vandaag nog in op de nieuwsbrief of neem contact met me op!

Ben je enthousiast over deze co-inspiratie, deel ‘m dan graag met anderen.

Foto credits zijn voor Cody Hiscox en silviannnm op Unsplash