Nieuwe klanten aantrekken. Dit kun je doen. Deel 2

In vervolg op deel 1, geef ik je in deze blog tien extra mogelijkheden om aan nieuwe klanten te komen. Want de nood aan een antwoord hierop, zie ik terug bij zowel mijn klanten als ook bij ondernemers in diverse on- en offline groepen. Onzekerheid maakt dat je sneller het vertrouwen verliest, wat heel normaal is. Maar niet helpend om jouw missie in de wereld te zetten. Rust en inspiratie helpt je weer op weg. En dat is precies wat ik met mijn tips wil bereiken.  

In deze blog laat ik je zien wat vooral voor mij heeft gewerkt. Wat ik doe waardoor het echt bij mij past. Neem in je achterhoofd mee dat ik graag zo eenvoudig mogelijk werk. Het scheelt me tijd, frustratie en een hoop technische rompslomp. Ook al ben ik op technisch vlak best goed.

Maar eerst, hoe zit het met jouw klantenstroom en inspiratie?

😏 Heb je klanten op dit moment?
😎 Heb je een te gek aanbod, maar wordt het te weinig gekocht?
🙄 Had je een fijne klantenstroom, en blijft die nu achter?
😲 Voel je je bezwaard omdat je steeds maar over je aanbod moet praten (volgens anderen)?
😵 Ben je al een tijdje bezig en heb je het gevoel dat je aan een dood paard trekt?
😌 Het idee een andere ondernemer te vragen hoe hij/zij het doet, kleurt je wangen bij voorbaat al rood van schaamte.

"Een van de fijnste momenten in het leven is wanneer je de moed vindt om los te laten wat je niet kunt veranderen."

In de meeste gesprekken die ik heb met mijn klanten komt naar voren dat ze het op een of andere manier als lastig ervaren om nieuwe klanten te vinden. Of anders gezegd, nieuwe klanten aan te trekken.

Geeft marketing jou het gevoel dat je moet verkopen en daardoor opdringerig bent?  Vind je jezelf niet commercieel en vind je marketing ingewikkeld? In deze blog help ik je om die belemmerende gedachten om te buigen. Want ook voor jou is marketing op een praktische, eenvoudige en leuke manier toegankelijk.

Hoe dan ook, zakelijk en persoonlijk groeien is iets waar je je in blijft ontwikkelen. Net als je zichtbaarheid. Als je je niet ontwikkeld had met lopen, dan zat je nog steeds op je gat (excuse my language). Als je niet geleerd had anders te praten, dan sprak je misschien nog steeds Babylonisch. En zo is het ook met het bezielen van wat jij in de wereld wilt zetten.

"Accepteer wat is, laat gaan wat was, heb vertrouwen in wat komt."

Marketing en zichtbaar zijn kan op veel manieren. De beste manier is jouw eigen-wijze manier. Want als je vanuit je hart, vol overgave en zonder allerlei trucjes en gevoelens van schaamte zichtbaar wordt, dan gaat het creëren van klanten echt een stuk gemakkelijker.

Of dat moeilijk is? Het is zo moeilijk of leuk als jij het jezelf maakt. Hieronder deel ik met jou tien tips die ik zelf gebruik om klanten aan te trekken.

Tien manieren om nieuwe klanten aan te trekken

1. Zoek een samenwerking

Samen delen versterkt, versneld, vereenvoudigd, vermenigvuldigd, inspireert, doet leren en vertaalt zich in omzet.

Door te gaan samenwerken leer je ongelofelijk veel. Maar buiten dat is de kracht van samenwerken het feit dat je complementair aan elkaar bent. Ieder heeft eigen specialiteiten, krachtige eigenschappen en unieke karaktertrekken. Het is een manier om het niet meer alleen te hoeven doen, maar je expertise op een andere manier met de wereld te delen.

2. Laat los dat je iets moet verkopen

Niets werpt grotere blokkades op om nieuwe klanten te krijgen dan het idee dat je iets moet verkopen.

De beste overtuiging die je jezelf kunt aanleren, is dat je de ander oprecht helpt. Dat je een werkelijke oplossing voor het probleem hebt waar jouw klant mee worstelt. Kom uit die verkoop-kramp. Leer vooral dat je deelt en helpt. Met plezier. Dat je speelt zoals een kind taartjes bakt en kastelen bouwt in de zandbak. Help de ander, zonder voorwaarden. Vertel over je resultaten en hoe klanten zich voelen als ze met jou werken.

3. Werk in kleine stapjes zodat je je angst de baas kunt

Onzekerheid en angst werken verlammend. Het zorgt ervoor dat je je liever terugtrekt in je comfortabele zone.

Een gemiddeld mens is in staat om op een gezonde manier te leren kijken naar de oorzaak van onzekerheid . Het is nog steeds mijn overtuiging dat je in staat bent om die onzekerheid te transformeren. Ik kom van ver en ook mij is het gelukt om mijn angst en onzekerheid om te zetten in kwaliteiten. Zet kleine stapjes. Vele kleine stapjes maken grote sprongen. Sparringpartners of samenwerkingen kunnen je onzekerheid ombuigen naar meer vertrouwen omdat je bevestigingen krijgt en je niet alles alleen hoeft te doen.

4. Leren luisteren tussen de regels

Als hoogsensitief mens heb je het voordeel dat je gemakkelijker kunt verstaan wat er tussen de regels door gezegd wordt. Je voelt intenser. 

Goed naar jezelf kunnen luisteren en onderscheiden wat van jou is en wat van de ander, draagt bij aan het achterhalen van de noden van je klanten. Het is een kunst om goed te kunnen luisteren en daarbij niet je eigen perspectief op de voorgrond te plaatsen. Luisteren kun je ontwikkelen door je vanuit je hart te verbinden met je potentiële klant. Stel daarbij vragen om helder te krijgen wat de ander precies wil zeggen.

5. Een nee is geen definitieve nee

Herken je dat? Je potentiële klant zegt nee omdat je begrijpt waarom. Besef dat als je dat zo gemakkelijk doet, je een opdracht, en misschien wel meerdere, misloopt.

Je bent niet de eerste. En ook niet de laatste. Durven en kunnen gaan staan voor wat je te bieden hebt vraagt overtuigingskracht vanuit je hart. Wanneer een klant nee zegt, dan is dat over het algemeen geen definitieve nee. Als jij oprecht bent in de overtuiging dat je iemand kunt helpen, dan verkoopt je product of dienst vanzelf. 

Onderzoek waarom de klant nee zegt. Wat is de reden en hoe kun je hem of haar daarmee helpen? Ook al wordt het misschien geen betalende klant op korte termijn, er is nog altijd een lange termijn en een achterban. Wees daarom altijd vriendelijk en help zoveel je kunt. Dat is wat mensen onthouden.

6. Werk samen met het universum

Ja ja, denk je misschien. Die samenwerking met het universum brengt mij niet wat ik vraag.

Welke bijzondere ‘toevalligheden’ hebben je gebracht waar je nu bent. Misschien zijn je hoofd en je hart dan niet helemaal met elkaar in balans. Of is de manier waarop je met het universum verbindt niet de meest optimale. 

Zodra je tot in je vezels voelt wat je denkt, dan manifesteer je. En wanneer je daarbij ook nog acties uitvoert die aansluiten bij dat gevoel, dan trek je aan wat je zo graag wilt. Sneller dan je denkt. Het komt alleen vaak niet op de momenten en de manier die je verwacht. Nog maar al te vaak, en dat zeg ik uit eigen ervaring, zijn beperkende gedachten genoeg om niet te creëren waar je zo naar verlangt. Maar als er één ding is dat ik geleerd heb, dan is het tomeloos vertrouwen hebben en me niet laten leiden door onzekerheid.

7. Creëer een mogelijkheid om in contact te blijven met je klanten

Het gevoel dat de klant bij jou heeft door de samenwerking, is wat overblijft na het afronden van een opdracht.

Het wil niet zeggen dat wanneer een opdracht afgelopen is, een klant geen klant meer wordt. Maar hoe jammer is het als je leuke klanten hebt, dat je elkaar mogelijk toch wat uit het oog verliest. Bedenk een manier om met je klanten in contact te blijven. Het maakt niet uit of je dat doet middels een nieuwsbrief, een al dan niet besloten facebook community of door een persoonlijke attentie te versturen. Het belangrijkste is dat je een manier creëert die voor jou werkt. Waar je je prettig bij voelt en waarmee je je klant iets extra kunt bieden. 

Mijn klanten worden automatisch lid van de Eigen-wijze Business Club. Een maandelijkse online meeting tijdens de nieuwe maan. Voor mij de manier om met elkaar te verbinden, nieuwe intenties te creëren, elkaar te versterken en groeimomenten te vergroten.

8. Reageer op berichten van anderen op social media

Reageren op berichten van anderen vergroot je zichtbaarheid gemakkelijker dan een like. 

Als hoogsensitief mens kan reageren op berichten van anderen een extra inspanning vragen. Maar met de wetenschap dat je je zichtbaarheid op die manier vergroot, wordt het toch net een beetje gemakkelijker om iets te zeggen over een tekst, foto of video. Een korte opmerking volstaat vaak al. Denk dan aan ‘Pakkend verhaal, Great job of Wat een mooi inzicht’. Veel mensen lezen comments. Omdat ze bijvoorbeeld een discussie willen volgen of willen weten hoe anderen een vraagstuk oplossen. Als jouw opmerking ertussen staat kom je dus ook op die manier onder de aandacht. Maar nogmaals, het is een optie, geen must.

9. Grijp alle dagelijkse mogelijkheden aan om mensen te vertellen wat je doet. Zelfs tijdens het boodschappen doen

Heb je er al eens bij stilgestaan als je elke dag iemand vertelt wat je doet, dat je daarmee meer dan 365 kansen creëert om nieuwe klanten te genereren?

Door de jaren heen heb ik mezelf getraind om mensen aan te spreken. Ik heb met veel plezier vrouwvriendelijke home party’s gegeven voor erotische artikelen. En ik ben consulent geweest voor gezondheidsproducten. Voor beide was het nodig om spontaan mensen aan te spreken, een gesprek aan te gaan en ze te interesseren voor het aanbod. Elke dag een moment pakken is dus kansen creëren. Want ook al is de persoon in kwestie mogelijk niet je toekomstige klant, iemand uit de achterban van deze persoon is dat misschien wel. Onderschat nooit wat een contactmoment kan betekenen.

10. Vraag om reviews en deel die op je website en social kanalen

Je klanten zijn je meest krachtige reclame. Ze weten hoe je werkt, wat je ze oplevert en hoe het voor hen voelt.

Vraag je klant gerust een review voor je te schrijven over jullie samenwerking. Vraag naar de situatie voor jullie samenwerking, wat er is veranderd en hoe dat heeft geholpen. Als je klant het moeilijk vindt om spontaan een review te schrijven, stuur dan bijvoorbeeld een aantal vragen die je klant kan beantwoorden. Of ga samen in gesprek zodat je belangrijke zaken kunt noteren. Leg je review voor aan de klant voor een reactie en plaats ze daarna op de diverse kanalen. Ze worden meer bekeken dan je denkt.

Benieuwd welke tip of tips je gaat toepassen. Benieuwd ook welke je zelf met succes hebt toegepast, maar die er niet tussen staat. Deel je het met mij?

In deel 1 heb ik mijn eerste tien tips gedeeld. Heb je ze nog niet gelezen? Met de link kom je meteen op de juiste pagina

Samenvatting

Grijp zoveel mogelijk momenten aan om te vertellen over dat wat je doet. Geef de moed niet op, want een nee is geen definitieve nee. Luister tussen de regels en voel met je hart. Het universum staat voor je klaar. En vergeet vooral geen review te vragen van de samenwerkingen die je hebt.

Ik ben benieuwd. Heeft deze blog je geïnspireerd?

Wie is Mariëtte

Hoogsensitief, authentiek & multi passionate

Ik hoefde mij niet meer anders te voelen. Dat ontdekte ik pas echt tijdens een ondernemers retraite met hoogsensitieve ambitieuze vrouwen. Leven vanuit hoogsensitiviteit en authenticiteit vertaalt zich ook in mijn ondernemingen. Want ik heb het omarmt dat ik ook een multi passionate ben en meerdere ondernemingen leid. Ik heb het nodig om mijn focus te kunnen verleggen, zodat frustratie en non-actie geen grip op mij krijgen. Zo blijf ik dus lekker in flow omdat ik ruimte geef aan wat er mag en kan ontstaan.

Ruim dertig jaar ervaring in office management was de basis voor ondernemen

Trots ben ik als auteur van twee, zelfs bijna drie boeken

Creator in eigen-wijs leven en ondernemen is mijn passie

Trial & error, vallen en opstaan, uitproberen en loslaten. Ik heb geleerd dat faalmomenten de beste start zijn voor nieuwe successen. Ik vier ze, de faalmomenten en successen. Ik vier het als schaamte plaats maakt voor de nieuwe stroom van energie en creativiteit. En dat gun ik jouw ook.

Uiteindelijk is er maar één manier om te ondernemen.

Jouw manier!

Benieuwd naar co-creëren?

Stuur me een berichtje op info@cocreatiemetmariette.be of gebruik het contactformulier op de home page. Dan neem ik contact op.

Dankjewel voor het lezen. Ben je enthousiast over deze blog, deel ‘m dan graag ter inspiratie met anderen.

Foto credits zijn voor Thea HdcBrett JordanBofu ShawEdu Lauton via Unsplash