Nieuwe klanten aantrekken. Dit kun je doen. Deel 1

Heb je geen of weinig klanten, dan is een handreiking over het vinden van nieuwe klanten heel welkom. In deze blog laat ik je zien wat vooral voor mij werkt. Wat ik doe waardoor het bij mij past. Neem in je achterhoofd mee dat ik graag zo eenvoudig mogelijk werk. Het scheelt me tijd, frustratie en een hoop technische rompslomp. Ook al ben ik op technisch vlak best goed.

Onlangs kreeg ik deze vraag. 

“Ik ben nu al een paar jaar bezig met ondernemen en vind nu wel dat het tijd wordt dat mijn bedrijf gaat lopen. Hoe doe jij dat? Heb jij de gouden tip om aan nieuwe klanten te komen?”

 Het is niet de eerste keer dat deze vraag mij werd gesteld. Verderop geef ik je het antwoord.

Hoe zit het met jouw klanten en je inspiratie?

😏 Wordt je weggever te weinig aangevraagd? 
😎 In actie komen is een dingetje en je socials hebben maar weinig bereik. 
🙄 Je netwerk of bestaande klanten vragen voor hulp, voelt voor jou als ‘een ver van mijn bed show’. 
😲 Eigenlijk voel je je niet zeker genoeg over je product of dienst. Heb je daarom lange tijd niets van je laten horen of zien? 
😵Volgens jezelf heb je alles geprobeerd en nu blijf je maar uitstellen. 
😌Het idee een andere ondernemer te vragen hoe hij/zij het doet, kleurt je wangen bij voorbaat al rood van schaamte.

"Laat je niet ontmoedigen door iets dat groots kan worden, omdat het nu even moeilijk is."

De gouden tip!

Ik help je meteen uit je droom. Er bestaat geen gouden tip. Anders werd de vraag niet zo vaak gesteld.

In de meeste gesprekken die ik heb met mijn klanten komt naar voren dat ze het op een of andere manier als lastig ervaren om nieuwe klanten te vinden. Of anders gezegd, nieuwe klanten aan te trekken.

Ze komen niet uit de lucht vallen. En als ze dat al doen vier het dan! Zo uitbundig mogelijk. Want je hebt het zelf gecreëerd. Hoe heb je dat gedaan? Kijk eens of je dat kunt herhalen.

Hoe dan ook, zakelijke en persoonlijke groei is iets waar je je in blijft ontwikkelen. Net als je zichtbaarheid. Als je je niet ontwikkeld had met lopen, dan zat je nog steeds op je gat ( excuse my language ). Als je niet geleerd had anders te praten, dan sprak je misschien nog steeds Babylonisch. En zo is het ook met het bezielen van wat jij in de wereld wilt zetten.

"Het is zo moeilijk of leuk als jij het jezelf maakt."

Zichtbaar zijn kan op veel manieren

En de beste manier is jouw eigen-wijze manier. Want als je vanuit je hart, vol overgave en zonder allerlei trucjes en gevoelens van schaamte zichtbaar wordt, dan gaat het creëren van klanten echt een stuk gemakkelijker.

Of dat moeilijk is? Het is zo moeilijk of leuk als jij het jezelf maakt. Om je toch alvast op weg te helpen, deel ik met jou mijn tien persoonlijke ervaringen waarmee de klanten naar mij toe kwamen.

brett-jordan-X5fVcUO5KDY-unsplash

Tien manieren om nieuwe klanten aan te trekken

1. Het allerbelangrijkste! Werk vanuit je hart, met plezier, vol overgave

Zelf heb ik het nog nooit zo krachtig gevoeld. Maar het is echt zo. Als je weet en voelt wat je de wereld te bieden hebt en je kunt daar vanuit plezier en vol overgave voor gaan, dan ontvouwt het zich vanzelf. Wonderlijk? Absoluut! Mensen gaan naar je toekomen omdat je energie in alles te voelen is. Omdat de energie oprecht is en je je niet anders voor doet dan je bent. Lekker jezelf, zonder poeha en onzekerheid. Met overgave bedoel ik overigens geen overdrive in actie. Nee, ik bedoel volledig vertrouwen, op eigen tempo en met een gezonde dosis eigenwaarde.

2. Help mensen zonder er geld voor te vragen

Soms levert kosteloos iemand helpen je meer op dan je denkt. Want, je doet ervaring op. Zeker in het begin. Iemand helpen geeft een goed gevoel. Je krijgt feedback en meestal een leuke review. Iemand helpen houd ook je energie hoog. Om je gedachten en gevoel in één lijn te houden. En over het algemeen mag je ook iets van een service of product van de ander ontvangen omdat hij/zij dankbaar is voor jouw hulp.

3. Omring je met mensen waar je je goed bij voelt en liefst waar je iets van kunt leren

Als je jezelf kunt zijn, dan is het gemakkelijker om onzekere en kwetsbare delen van jezelf met anderen te delen. Want dat zijn juist de gedachten en gevoelens die de meeste aandacht en dus transformatie nodig hebben. Ze zijn misschien al lange tijd verstoken geweest van de liefde die ze verdienen. Maanden, maar mogelijk jaren, hebben ze niet het licht en de liefde gekregen die ze verdienen. Je hebt jezelf sterk gehouden omdat je dat nodig had/hebt om verder te kunnen. Bij de pakken neer zitten heeft nog niemand klanten opgeleverd. Dus ga op zoek naar mensen waarmee je een connectie voelt en waarbij je jezelf kunt ont-wikkelen.

4. Sluit je aan bij netwerkgroepen of masterminds

Nou is het voor een HSP’er niet altijd gemakkelijk en interessant om naar netwerkevents te gaan. Maar een netwerkgroep kan zeker ook een online groep zijn waar ondernemers hulpvragen worden gesteld. Ze zijn er voor allerlei doelgroepen. Heb je vragen over voornamelijk ondernemerschap of bijvoorbeeld hoogsensitiviteit, dan vind je op LinkedIn of Facebook groepen waar je je bij aan kunt sluiten. Je kunt er je vragen stellen. En wanneer je actief deelneemt door ook vragen te beantwoorden, dan is het gemakkelijker om er contacten te leggen. Geef jezelf wel de tijd om contacten te laten ontstaan. En vind je het aansluiten bij een groep niet jouw ding, creëer dan bijvoorbeeld zelf een mastermind groep. Of plaats een oproep of je ergens kunt aansluiten.

5. Doe mee aan online challenges

Dit is voor mij persoonlijk een hele waardevolle geweest. Door deel te nemen aan een challenge, vormde zich een mastermindgroep van vier krachtige vrouwen. Dat heeft uiteindelijk geleid naar mijn eerste opdracht. En daar is uiteindelijk ‘Co-creatie met Mariëtte’ door ontstaan.

Maar natuurlijk is het dat niet alleen. Door een challenge verhoog je je kennis en is het een kans om nieuwe mensen te leren kennen. En je bent in beeld. Als je jezelf laat zien tenminste. Je weet nooit waar het je kan brengen.

6. Kies alleen voor de klant die echt bij je past

Dit is belangrijk! Ben je met een potentiële klant in gesprek, dan is het belangrijk om te voelen hoe blij je er van wordt. Heb je het niet helemaal helder, dan is het zaak dat je het kleinste gevoel in jezelf waarneemt. Doe je het voor het geld, dan moet je je daar zeker van bewust zijn. Ga je voor de verbinding met het product of de dienst van je klant, en met de klant zelf, dan moet je er blij van worden. Durf nee te zeggen. Dat is wat je meer gaat opleveren. Nee zeggen opent deuren naar nieuwe mogelijkheden. Je geeft het universum aan waar je ja tegen wilt zeggen.

7. Organiseer een ondernemersactiviteit

Een van de dingen die ik graag doe is iets organiseren om mensen bij elkaar te brengen. Zo organiseerde ik een ondernemersactiviteit. Daaruit is een waardevol contact en zelfs klant uit ontstaan. Mijn intentie was dat ik graag met andere ondernemers in contact wilde komen omdat we al zo lang binnen hadden gezeten tijdens de pandemie. Door dus zelf het initiatief te nemen, zie ik dat er behoefte is aan het maken van verbinding met gelijkgestemden. Binnen Co-creatie met Mariëtte, bied ik inmiddels de Eigen-wijze Business Club aan voor mijn klanten. Een online plek om maandelijks samen te komen voor inspiratie en een momentje voor jezelf.

8. Vraag je bestaande klanten of ze iemand kennen die jouw hulp kan gebruiken

Als je al klanten hebt, en ze zijn tevreden over jouw dienst of product, dan heb je een mooie ingang om te vragen of ze iemand kennen die jouw hulp ook kan gebruiken. Niet elke klant doet dit automatisch. En dat is ook normaal. Soms is het een kwestie van vragen. Ik deed het ook. Zo werd ik bij iemand aanbevolen en dat heeft geleid tot een nieuwe vruchtbare samenwerking. Dankbaarheid alom.

9. Benader contacten uit je verleden

De meeste contacten uit mijn verleden vonden het ontzettend leuk om van me te horen. Het gaat er niet om dat je iets wilt verkopen. Het gaat erom dat je verbinding maakt. Dat je geïnteresseerd bent in hoe het met de ander gaat, en dat je deelt waar jij zo enthousiast over bent. De mogelijkheid dat zij iemand kennen waar je iets voor kunt betekenen is reëel aanwezig. Maar belangrijker nog, is dat jouw aanstekelijke energie en het feit dat je niets wilt verkopen, bij je contact blijft hangen. Voel ook even bij jezelf na. Wanneer verwijs jij iemand door? Waarschijnlijk als je vertrouwen hebt in iemand en het de ander gunt. Of juist een aanstekelijke energie deelt. Iets waar jij op aan gaat. En daarbij is het ook zo dat niet ieder contact een klant wordt. Dat moet je trouwens ook niet willen.

10. Durf eens ja tegen een opdracht te zeggen, ook al ben je er niet helemaal klaar voor

Voelen dat je een opdracht graag wilt aannemen, maar nog niet de kennis of kunde hebben, kan aanleiding zijn om een opdracht te laten gaan. Waarom? Omdat je bang bent om te falen? In sommige gevallen is het echt een gemiste kans, omdat je kennis kunt vergaren en kunde kunt ontwikkelen. Je kunt mensen inschakelen die de kennis en kunde wel hebben. Leer ervan of besteed het uit. Dit laatste is aan te bevelen wanneer je mensen in je omgeving hebt die je kent en vertrouwt. Je wilt jezelf en je opdrachtgever niet in de problemen brengen. Maar wat de eigenlijke strekking van onervaren ja zeggen is, is dat er dan een nieuwe energie ontstaat waarmee je jezelf op scherp zet om het beste aan je nieuwe klant te bieden. Het is een mogelijkheid, geen must. Zorg wel dat het een oprechte ja is zodat je zelf kunt groeien en meer mensen kunt helpen.

Voila, dit zijn mijn eerste tien manieren waarmee ik je wil inspireren om klanten aan te trekken. En zoals ik al zei, is er geen gouden tip. Benieuwd welke manier of manieren je gaat toepassen. Of welke je zelf hebt ervaren maar die er (nog) niet tussen staat. 

jonathan-fink-Sa1z1pEzjPI-unsplash (1)

Samenvatting

Bloggen is het delen van relevante informatie met je doelgroep in een persoonlijke en actief geschreven blogtekst van minimiaal 1.100 woorden, onderverdeeld in alinea’s, waaruit blijkt dat je de struggle van je lezer kent en begrijpt en dat je vanuit kennis en ervaring praktische tips en/of oplossingen biedt, ondersteunt met leuke media.

Ik ben benieuwd. Heeft deze blog je geïnteresseerd om ook te starten met bloggen? Misschien heb je nog vragen. Laat je het mij weten met een mailtje? 

Wie is Mariëtte

Voeg je koptekst hier toe

Ik hoefde mij niet meer anders te voelen. Dat ontdekte ik pas echt tijdens een ondernemers retraite met hoogsensitieve ambitieuze vrouwen. Leven vanuit hoogsensitiviteit en authenticiteit vertaalt zich ook in mijn ondernemingen. Want ik heb het omarmt dat ik ook een multi passionate ben en meerdere ondernemingen leid. Ik heb het nodig om mijn focus te kunnen verleggen, zodat frustratie en non-actie geen grip op mij krijgen. Zo blijf ik dus lekker in flow omdat ik ruimte geef aan wat er mag en kan ontstaan.

Ruim dertig jaar ervaring in office management was de basis voor ondernemen

Trots ben ik als auteur van twee, zelfs bijna drie boeken

Creator in eigen-wijs leven en ondernemen is mijn passie

Trial & error, vallen en opstaan, uitproberen en loslaten. Ik heb geleerd dat faalmomenten de beste start zijn voor nieuwe successen. Ik vier ze, de faalmomenten en successen. Ik vier het als schaamte plaats maakt voor de nieuwe stroom van energie en creativiteit. En dat gun ik jouw ook.

Uiteindelijk is er maar één manier om te ondernemen.

Jouw manier!

Benieuwd naar co-creëren?

Stuur me een berichtje op info@cocreatiemetmariette.be, dan neem ik contact met je op.

Dankjewel voor het lezen. Ben je enthousiast over deze blog, deel ‘m dan graag ter inspiratie met anderen.

Foto credits zijn voor Autumn MartinBrett Jordan en Jonathan Fink via Unsplash