Schrijf succesvolle en onweerstaanbare blogteksten

Blogteksten, de basis voor al jouw social media kanalen

Vaak gehoord

  • Waar moet ik de tijd vandaan halen om regelmatig een blog te schrijven?
  • Bloggen heeft mij tot nu toe nog maar weinig opgeleverd.
  • Geld uitgeven aan iemand die voor mij blogt? Dat zie ik eigenlijk niet echt zitten.

Wees gerust. Bloggen kun je leren zodat je er steeds beter in wordt, meer potentiële klanten je website bezoeken en je je professie of expert status verhoogt. Hieronder deel ik met jou de ins en outs van een succesvolle en onweerstaanbare blogtekst.

Maar voordat ik je mee ga nemen in de ins en outs, eerst even wat achtergrondinformatie.

Waarom bloggen

De meningen over bloggen zijn verdeeld. Besteedt de een nauwelijks tijd aan het lezen van (lange) teksten, de ander vindt het heerlijk om gratis interessante en waardevolle content tot zich te nemen.

Zelf ben ik er voorstander van om alle pagina’s van je website zo eenvoudig en to the point mogelijk te houden. Kennis en ervaring daarentegen heeft een groter dan wel breder publiek nodig. Blogteksten zijn daar bij uitstek een geschikt middel voor. Je helpt en inspireert er je potentiële klanten mee. Ander bijkomend voordeel is dat je blogcontent zeker een jaar na publicatie, en ook langer, nog steeds gevonden wordt door Google. Mits je op regelmatige basis interessante blogs deelt, SEO schrijft en relevantie biedt. Hoe vaak je moet bloggen lees je verderop. En nog een voordeel, bloggen verhoogt meteen je expertstatus.

Wat is een blog eigenlijk

Een blog is een eenvoudige manier om actuele kennis en ervaring over relevante onderwerpen met je potentiële klanten te delen. Zie het als een objectief journaal of artikel. Een blog biedt ruimte om veel achtergrondinformatie en waarde te bieden. Een blog is er namelijk niet voor bedoeld om een constante stroom van je aanbod te delen. Mensen prikken daar snel doorheen, waardoor je potentiële klanten eerder wegjaagt dan aantrekt. 

Ga maar bij jezelf na. Je loopt een winkel in en binnen de kortste keren staat er een verkoper of verkoopster naast je die jou wil helpen en daarbij van alles en nog wat als beste voor jou aanprijst. Hoe voelt dat voor jou? Bied daarom waardevolle informatie en je persoonlijke hulp.

Haal meer uit je blog

Je blog biedt bij uitstek informatie die je op diverse manieren kunt verwerken. Een blogtekst is jouw schatkamer. Deel ‘m niet enkel op je website. Dat is zonde. Je kunt je blogtekst ook delen op je socials. Zo kun je nog meer mensen interesseren voor hetgeen jij doet. 

Van je blogteksten kun je ook een video of podcast maken. Er zijn altijd mensen die beter resoneren bij beeld of geluid in plaats van tekst. Podcasts luister je bijvoorbeeld gemakkelijk tijdens een autorit. Dat is trouwens mijn favoriet omdat ik vaker langere afstanden rijd. 

Maak je er een video van, dan deel je je content gemakkelijk op Youtube. Zo maken mensen meteen kennis met jou als persoon. En, Youtube is ook een zoekmachine. Maak daar wijs gebruik van. Je blogtekst biedt zowiezo veel content om uit te putten. Gebruik kortere stukjes voor bijvoorbeeld Facebook, Instagram of LinkedIn.

Vergeet ook zeker je nieuwsbrief niet. Het is interessant om ook daar je blogberichten onder de aandacht te brengen. Je e-maillijst heb je tenslotte niet voor niets.

Zo bouw je je blog op

* Creëer een pakkende titel die laat weten waar je blog over gaat. Onderbouw eventueel met een subtitel.

* Schrijf een begin, een midden en een eind. Leid je lezer vanuit emotionele pijn naar een oplossing. Eventueel gevolgd door je aanbod. Maar zeker door een vraag die leidt tot interactie.

* Schrijf in alinea’s met titels. Door de onderverdeling leest je tekst gemakkelijker en je lezer weet meteen waar het over gaat. Dus ook bij het terugzoeken vergemakkelijkt het voor je lezer de vindbaarheid van de juiste informatie.

Hoe lang moet een blogtekst zijn

De ideale lengte van een blogpost bestaat niet. Maar afhankelijk van je doel zijn er wel een paar richtlijnen. Hoe langer je tekst, hoe beter die wordt opgepikt door Google. Minder dan 350 à 400 woorden kan. Je bent dan koploper met je onderwerp, deelt exclusieve nieuwswaarde of je bent een kei met je zoekwoorden.

Zit je tussen de 1.100 en 3.000 woorden, dan zit je eigenlijk heel goed. Je hebt dan ruimte voor voldoende uitleg, achtergronden en je kunt je lezer helpen met concrete handreikingen en tips. Ook blijkt, dat mensen eerder geneigd zijn om bijvoorbeeld je blog te delen. Persoonlijk of via social media. De kern van een blog zit ‘m vooral in de relevantie voor je doelgroep. Houd die dus altijd in je achterhoofd.

Kijk ook eens naar deze pagina van Frankwatching. Zij hebben in 2020 onderzoek gedaan naar welke blogs het beste scoren. In 2021 is er een update geweest waarvan de link in de blogtekst is opgenomen.

Hoe vaak moet je een blog schrijven

Er staat geen norm voor de frequentie van bloggen. Welk doel je voor ogen hebt, is belangrijker. Wil je bijvoorbeeld beter gevonden worden in Google, dan is een minimum van één keer per maand een SEO-blog schrijven wel heel erg aanbevolen. Uiteraard mag je veel vaker bloggen. Zo bouw je sneller een ranking in Google op. Het gaat om een regelmaat.

Uiteindelijk moet je doen waar vooral jij je goed bij voelt. Als het niet goed voelt om bijvoorbeeld elke week een blog te delen, simpelweg omdat je dat teveel schrijftijd kost, pas dan gerust je tempo aan. Voelt een hogere frequentie noodzakelijk en je hebt weinig tijd, dan is uitbesteden natuurlijk ook een optie.

15 extra tips om succesvol te bloggen

1. Vraag je af wat je wilt bereiken

Wat is je insteek met je blog, wat heb je nodig en hoe breng je je blogtekst onder de aandacht. Deze vraag helpt je altijd om de basis te leggen bij het bloggen. Het geeft richting.

2. Schrijf voor je doelgroep

Wie is jouw ideale klant en waar lopen ze tegenaan? Welke onderwerpen spelen het meest bij jouw potentiële klanten en hoe kun je ze daar mee helpen?

3. Schrijf vanuit je hart

Maak verbinding met je hart alvorens je gaat schrijven. Of gebruik je onbedwingbare inspiratie. Die werkt perfect. Door jezelf te aarden en dankbaar te zijn voor de verbinding die je hebt met de aarde en het universum, ben je meer ontvankelijk voor afgestemde inhoud.

4. Gebruik verwijzingen met interne en/of externe links

Eenmaal je je lezer geïnteresseerd hebt voor wat je te vertellen hebt, is er vaak honger naar meer. Je speelt daar gemakkelijk op in door te verwijzen naar relevante aansluitende blogs of naar sites die je graag met je lezer deelt.

5. Wissel korte zinnen af met lange zinnen

Om flow in je teksten te krijgen en te houden, wissel je de lengte van je zinnen best af. Je merkt dat je automatisch anders gaat schrijven. Door teveel lange zinnen te gebruiken, haakt je lezer af. Veel informatie deel je het best gefaseerd in korte zinnen, afgewisseld met lange zinnen.

6. Schrijf actief

Vermijd woorden als zullen, zou, misschien, wellicht, ooit.

Wanneer je wellicht ooit een keer zou kunnen proberen om een blogtekst te schrijven, dan zou het kunnen dat de kans bestaat dat je misschien ooit een reactie krijgt. 

Ik vermoed dat de reactie die je op bovenstaande zin krijgt niet van je ideale klant komt. 😉

Maar schrijf je actief, dan laat je zien dat je er staat. Je schrijft automatisch duidelijk en zonder aarzeling. Mensen zoeken antwoorden en oplossingen. Geen onzekerheid.

7. Houdt rekening met SEO en headings

Een blogtekst die geschreven is vanuit SEO wordt sneller opgepikt door Google. Stort je bij het schrijven niet meteen op het schrijven van de perfecte blog. Schrijf eerst en vooral vanuit je plezier. Lekker veel delen. Of zoals vaker gezegd, doe een braindump. Aanscherpen en SEO-proof maken doe je later. Scheelt je een hoop tijd en frustratie. Over SEO schrijven valt veel extra’s te vertellen. Belangrijkste is dat je keywords gebruikt en gebruik maakt van de verschillende kopteksten (H1, H2, H3).

8. Maak het persoonlijk

Dat je blogt wil zeggen dat je ervaring hebt. Deel die zo ruimhartig mogelijk met je lezer. Zo leren ze je sneller beter kennen. En heb je in het verleden geblunderd? Perfect. Mensen houden van leedvermaak en ze vinden het fijn als ze kunnen leren van andermans fouten. Dus deel je imperfectie. 

Tja, hier heb ik zelf nog wel wat winst te halen. 😉

9. Zorg voor sprekende media zoals foto, video, audio

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Kies ervoor om mensen te plezieren met mooie en treffende beelden. Let op met lange video’s of audio’s. Het leid eerder de aandacht af dan dat ze wordt vastgehouden. Verwijs in plaats daarvan beter met een link naar je externe kanalen. Daar kunnen mensen je video bekijken of audio beluisteren. Of je verwijst ze naar andere externe kanalen.

Gebruik je media van derden, vermeld namen en/of bronnen.

10. Zorg voor nieuwswaarde

Hoe relevanter je nieuwswaarde, hoe meer bezoekers naar je website komen. Mensen reageren vanuit hun reptielenbrein op pijn. Vanuit die pijn zoeken ze naar herkenning en erkenning. Ze willen geholpen worden. Niet achterblijven. Zorg er dus voor dat je op jouw doelgroep net dat stapje voor bent zodat je ze kunt meenemen op je reis.

11. Blijf vooral jezelf

Dit is zo belangrijk. Wanneer je puur en authentiek bent in je teksten, dan sluiten mensen vanzelf aan. Ze voelen dat je oprecht bent en dat ze zichzelf kunnen zijn bij jou. Ze kunnen ontspannen. Doe je iets vanuit onzekerheid of angst, dan komt dat hoe dan ook ergens tot uiting. Sensitieve mensen prikken daar snel doorheen. Hoe kien ben jij op al het fake news? De wereld staat er bol van. Door jezelf te blijven straal je geloofwaardigheid uit. En dat is waar je de leukste klanten mee aantrekt. Wat is je intentie?

12. Schrijf helder en duidelijk, vermijd vaktermen of dure woorden

Helder en duidelijk schrijven, betekent dat je dingen bij hun naam noemt. Zelf was ik een ster in het beestje niet bij de naam noemen. Dat deed ik uit angst dat iemand mij niet leuk genoeg zou vinden. Ik paste me aan en leende zelfzekerheid door me beter voor te doen. De best te begrijpen teksten, zijn teksten die eenvoudig geschreven en te begrijpen zijn. Ze hebben een logische volgorde en samenhang. En, een lezer die jou kent, hoort jou als het ware bijna praten. Schrijf dus zoals je spreekt.

13. Gebruik krachtige woorden

Krachtige woorden raken in het brein van je lezer op het gevoel. Ze bieden meer perspectief. Onweerstaanbaar is bijvoorbeeld zo’n woord. Wie wil er nou niet een onweerstaanbare blogtekst schrijven? Wanneer je namelijk onweerstaanbaar bent, interesseer je mensen gemakkelijker voor je product of dienst. Waarom heb jij tot hier gelezen? Maar ook het woord ‘krachtig’ werkt goed. Net als succesvol, onovertroffen en gemakkelijk of aantrekkelijk. Zorg daarbij wel dat je kunt nakomen wat je schrijft.

14. Maak belangrijke woorden dikgedrukt, maar overdrijf niet met de hoeveelheid

Dikgedrukte woorden vangen de aandacht van je lezer. Ze laten zien dat daar iets belangrijks te doen is. Althans, dat is waar het brein op getriggerd wordt. Heb je meerdere blogs dan kun je die woorden ook gebruiken als link naar een ander blogartikel. Tip! Overdrijf niet met de hoeveelheid dikgedrukte woorden. Gebruik ze strategisch. En dat heeft alles te maken met de intentie en het doel van je blogtekst.

15. Neem de tijd om je blog te schrijven

Een onweerstaanbare blogtekst gaat vooraf door weten waarmee je zoveel mogelijk (potentiële) klanten wilt en kunt helpen. Je vaart koers op je eigen kennis en ervaring. Maar je blog komt mede tot stand door onderzoek. Meerdere dagen tot een week uittrekken voor het schrijven van een blog is daarom heel normaal. Nu je ziet wat je allemaal kunt met bloggen, is het zeker de moeite waard te overwegen om ermee te starten.

Samenvatting

Bloggen is het delen van relevante informatie met je doelgroep in een persoonlijke en actief geschreven blogtekst van minimiaal 1.100 woorden, onderverdeeld in alinea’s, waaruit blijkt dat je de struggle van je lezer kent en begrijpt en dat je vanuit kennis en ervaring praktische tips en/of oplossingen biedt, ondersteunt met leuke media.

Ik ben benieuwd. Heeft deze blog je geïnteresseerd om ook te starten met bloggen? Misschien heb je nog vragen. Laat je het mij weten met een mailtje? 

Benieuwd naar co-creëren?

Stuur me een berichtje op info@cocreatiemetmariette.be, dan neem ik contact met je op.

Ben je enthousiast over deze blog, deel ‘m dan graag ter inspiratie met anderen.

Foto credits zijn voor Jess BaileyBrett Jordan en Sarah Dorweiler via Unsplash