Als er één vraag is die vaak gesteld wordt over het uitbesteden van teksten schrijven, dan is het wel de vraag wat de kosten van een tekstschrijver of copywriter zijn. In deze blog geef ik je het antwoord, maar eerst laat ik je de vier meest prangende redenen zien waarom het een slimme keuze is om het schrijven van content uit te besteden aan een professional. En…hoe je als bewuste ondernemer met die teksten gemakkelijker klanten aantrekt.
1. Je verspilt kostbare tijd door je teksten niet te laten schrijven
Jouw focus ligt op het praktisch helpen van jouw klanten. Het maken van je content is een gegeven dat erbij hoort omdat je zichtbaar moet zijn. Maar zelfs al heb je de mooiste teksten, als niemand je vindt, heb je er weinig aan.
Je leest en hoort het overal. Zichtbaar zijn is een must, anders weten klanten je niet te vinden. Het klopt dat zichtbaarheid je toestroom van klanten vergroot. Daarom doe je je best om naast je drukke agenda ook zelf je socials, blogs, artikelen en nieuwsbrieven te schrijven. Je wikt en weegt je woorden. Al tijdens het schrijven stuur je wat je aan het schrijven bent bij. Je hebt ChatGPT mogelijk al eens ingeschakeld en je hebt tientallen niet afgeronde schrijfsels opgeslagen omdat je ze niet goed genoeg vindt.
Hello miss perfect!
Oh, en laat ik vooral niet vergeten hoe de druk van het zichtbaar zijn op social media op je schouders en je gemoed drukt.
Ik snap dat de moed soms in je schoenen zakt. Losse content, oké. Maar dan ook nog strategisch geschreven? Het bezorgt je stress en hoofdbrekens. Je vraagt je af hoe je enthousiast vol kan blijven houden en met plezier zichtbaar blijft. Je beseft steeds meer dat je in dezelfde tijd meerdere betalende klanten kan helpen.
2. Het moment waarop je voelt: “Dit kost me meer dan het me oplevert”
Je staat nu op het punt waarop je je afvraagt hoe je gemakkelijker je zichtbaarheid kan vergroten en jezelf tijd en frustratie kunt besparen. Je bent er klaar mee. Het is tijd voor een oplossing.
Ik hoor je. Ik herken het ook uit mijn eigen verleden. Alles wat ondernemen aan gaat wilde ik zelf doen. Echt alles. Daar kwam bij dat ik in het begin niet het geld had om taken uit te besteden. Dus was ik eindeloos aan het leren, aan het uitproberen en aan het bijschaven. Pas tijdens een samenwerking met een expert kon ik rust ervaren. Ik had tijd over om andere dingen te doen.

3. Een goed en creatief tekstschrijver verandert losse bezoekers in loyale klanten
Een goede tekst van een tekstschrijver is een tekst waar over nagedacht is, onderzoek naar gedaan is, die expertise bevat en die persoonlijkheid uitstraalt.
Als jij een winkel binnenstapt op zoek naar een ecologisch product waarmee je je huis wilt aankleden, dan wil je dat het een uitstraling heeft die past bij wie jij bent, dat helder omschreven is hoe je het moet onderhouden en dat er goed nagedacht is over afkomst, duurzaamheid en hoe jij er het verschil mee maakt ten opzichte van andere producten. Is er aan die voorwaarden voldaan, dan ben je bereid ervoor te betalen.
Kom je in een winkel waar alles 13 in een dozijn is en twijfelachtige informatie te lezen is, dan verlaat je de winkel in de meeste gevallen als bezoeker.
Waar het om gaat is dat je je wilt onderscheiden van de rest. En daar komt nou eenmaal meer bij kijken dan zomaar een tekst te schrijven, zelfs al heb je er veel tijd aan besteed. Onderscheiden en slim communiceren resulteert in bezoekers. En klanten. Want wat jij wilt, zijn betalende klanten die bij jou passen.
4. Beter gevonden worden in Google met SEO-teksten
Zoals je in het begin kon lezen, kun je de mooiste teksten hebben, maar als niemand je vindt, heb je er weinig aan.
Google is bij uitstek een zoekmachine om potentiële klanten naar je website te krijgen.
SEO-teksten (Search Engine Optimization) zorgen ervoor dat jouw website en blogteksten beter vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google. Zo kan je hoger scoren in organische zoekresultaten en zullen meer mensen jouw website vinden. En, SEO-teksten zorgen voor een zichtbaarheid die meerdere jaren duurt, in tegenstelling tot de vluchtigheid van social media.
Wist je trouwens dat 95% van de mensen Google gebruikt om te zoeken naar een oplossing voor hun probleem of verlangen. Dan maak je daar toch handig gebruik van! Als copywriter met SEO-kennis zorg ik ervoor dat je beter gevonden wordt in zoekmachines. Zonder gedoe.
Wat kost een copywriter écht (en waarom het elke euro waard is)
Voordat ik die vraag beantwoord wil ik je de volgende vraag stellen. Wat is het jou waard als je al die frustraties en tijd slurpende uren los kan laten? Geen hoofdbrekens meer over titels en call to actions. Geen eindeloos herschreven teksten bovenop die grote stapel niet gedeelde teksten. Geen twijfels meer, maar een gevoel van rust, zelfvertrouwen en je blik op waar jij goed in bent.
Maar nu terug naar de vraag wat een goede copywriter nou eigenlijk kost. De tarieven verschillen nogal. Je hebt beginnend tekstschrijvers en door de wol geverfde tekstschrijvers. Je hebt auteurs en je hebt bv. tekstschrijvers voor de journalistiek of politiek.
Je kan ervan uitgaan dat iemand die teksten voor jou schrijft gemiddeld tussen de 50€ en 150€ per uur kost. Uitzonderingen en afspraken buiten beschouwing gelaten.
Even samenvatten
Zelf je teksten schrijven kost je vaak onnodig veel tijd en energie. Ook al is zichtbaarheid essentieel voor de groei van klanten, het is geen uitzondering dat frustratie en perfectionisme je in de weg zit.
Teksten laten schrijven door een professional bespaart tijd, zorgt voor doordachte teksten en verhoogt de vindbaarheid via SEO. Het zijn de slimme teksten die bezoekers omzetten in betalende klanten. De kosten van een tekstschrijver variëren, maar leveren uiteindelijk rust en resultaat op.
Volgende stap
Wil jij je nu echt gaan richten op je klanten en geen uren meer kwijt zijn aan schrijven? Ik help je graag, zodat jij beter en langer zichtbaar wordt en klanten aan gaat trekken zonder er zelf urenlang op te moeten zwoegen.
Ontdek hoe ik je kan helpen bij het schrijven van jouw teksten.
P.S. Heb je na het lezen zin om toch zelf aan de slag te gaan met onweerstaanbare blogteksten? Klik hier voor inspiratie.
Liefs,
Mariëtte

Wie is Mariëtte
Als multi potential en ervaren tekstschrijver, auteur, coach en organisator, geloof ik sterk in de kracht van samenwerking. Mijn passie voor dienstbaarheid helpt me om jou te ondersteunen op zowel praktische als strategische niveaus.
Met meer dan 33 jaar ervaring in office management en een decennium als ondernemer, breng ik een unieke combinatie van creativiteit, veelzijdigheid en pure toewijding aan elke samenwerking. Mijn aanpak is persoonlijk, optimistisch en gericht op (online) groei.
Ik help jou bij het optimaliseren van je dagelijkse activiteiten, het schrijven van teksten, het ontwikkelen van strategieën om jouw praktijk te laten groeien. Van praktische ondersteuning tot het bieden van sparring en strategische begeleiding, ik ben er om jou te helpen meer succesvol te zijn.
Met mij samenwerken betekent tijd en geld besparen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk voor je is. Samen streven we naar groei, efficiëntie en gedeelde successen.
Buiten mijn werk geniet ik van het samenzijn met mijn lief Rob, deel ik mijn liefde voor mijn katten, lees ik graag een boek, verdwaal ik graag in mijn geliefde stad Luik, bestieren we FrontYard met Beleef Buiten cooking & living, verheug ik me op het delen van heerlijke maaltijden en inspirerende gesprekken met familie, vrienden en collega’s.