Als er één vraag is die vaak gesteld wordt over het uitbesteden van teksten schrijven, dan is het wel de vraag wat een tekstschrijver kost.
In deze blog geef ik je het antwoord, maar eerst vertel ik je waarom content uitbesteden de beste keuze is.
Waarom zelf teksten schrijven je onnodig veel tijd kost
Ik kan er heel kort over zijn: Je kunt niet ook nog goed zijn in teksten schrijven.
Jouw focus ligt op het praktisch helpen van jouw klanten, niet op teksten schrijven. Al heb je de mooiste teksten, als niemand je vindt, heb je er weinig aan.
Je leest en hoort het overal. Zichtbaar zijn is een must, anders weten klanten je niet te vinden. Het klopt dat zichtbaarheid je toestroom van klanten vergroot. Daarom doe je je best om naast je drukke agenda ook zelf je teksten te schrijven. Je wikt en weegt je woorden. Al tijdens het schrijven stuur je je teksten bij. Je hebt ChatGPT mogelijk al eens ingeschakeld. Je hebt tientallen niet afgeronde teksten opgeslagen omdat je ze niet goed genoeg vindt. Hello miss perfect!
Oh, en laat ik vooral niet vergeten hoe de druk van het zichtbaar zijn op social media op je schouders en gemoed drukt.
Ik snap dat de moed in je schoenen zakt en je niet meer weet hoe je je enthousiasme vol kan houden. Je beseft steeds meer dat je in dezelfde tijd meerdere betalende klanten had kunnen helpen.
Het content kantelpunt
Nu sta je op het punt waarop je je afvraagt hoe je gemakkelijker je zichtbaarheid kan vergroten en jezelf tijd en frustratie kunt besparen. Je bent er klaar mee. Het is tijd voor een oplossing.
Ik hoor je. Ik herken het ook uit mijn eigen verleden. Alles wat ondernemen aan gaat wilde ik zelf doen. Echt alles. Daar kwam bij dat ik in het begin niet het geld had om taken uit te besteden. Dus was ik eindeloos aan het leren, aan het uitproberen en aan het bijschaven. Maar beseffen dat er experts waren, waar ik een samenwerking mee aan ging, leverde mij ineens rust op. Ik had tijd over om andere dingen te doen.

Goede content maakt het verschil tussen een bezoeker en een betalende klant
Een goede tekst is een tekst waar over nagedacht is, onderzoek naar gedaan is, die expertise bevat en die persoonlijkheid uitstraalt.
Als jij een winkel binnenstapt op zoek naar een ecologisch product waarmee je je huis wilt aankleden, dan wil je dat het een uitstraling heeft die past bij wie jij bent, dat helder omschreven is hoe je het moet onderhouden en dat er goed nagedacht is over afkomst, duurzaamheid en hoe jij er het verschil mee maakt ten opzichte van andere producten. Is er aan die voorwaarden voldaan, dan ben je bereid ervoor te betalen.
Kom je in een winkel waar alles 13 in een dozijn is en twijfelachtige informatie te lezen is, dan verlaat je de winkel in de meeste gevallen als bezoeker.
Waar het om gaat is dat je je wilt onderscheiden van de rest. En daar komt nou eenmaal meer bij kijken dan zomaar een tekst te schrijven, zelfs al heb je er veel tijd aan besteed. Onderscheiden en slim communiceren resulteert in bezoekers. Want wat jij wilt, zijn betalende klanten die bij jou passen.
SEO, word beter gevonden
Zoals je in het begin kon lezen, kun je de mooiste teksten hebben, maar als niemand je vindt, heb je er weinig aan. Google is bij uitstek een zoekmachine om potentiële klanten naar je website te krijgen met SEO-teksten.
SEO-teksten (Search Engine Optimization) zorgen ervoor dat jouw website en blogteksten beter vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google. Zo kan je hoger scoren in de organische zoekresultaten en zullen meer mensen jouw website vinden.
Wist je trouwens dat 95% van de mensen Google gebruikt om te zoeken naar een oplossing voor hun probleem of verlangen. Dan maak je daar toch handig gebruik van! Als tekstschrijver met SEO-kennis zorg ik ervoor dat je beter gevonden wordt in zoekmachines. Zonder gedoe.
Wat kost een goede tekstschrijver?
Voordat ik die vraag beantwoord wil ik je de volgende vraag stellen. Wat is het jou waard als je al die frustraties en tijd slurpende uren los kan laten? Geen hoofdbrekens meer over titels en call to actions. Geen eindeloos herschreven teksten bovenop die grote stapel niet gedeelde teksten. Geen twijfels meer, maar een gevoel van rust, zelfvertrouwen en je blik op waar jij goed in bent.
Maar om toch even terug te komen op de vraag wat een goede tekstschrijver nou eigenlijk kost. De tarieven verschillen nogal. Je hebt beginnend tekstschrijvers en door de wol geverfde tekstschrijvers. Je hebt auteurs en je hebt bv. tekstschrijvers voor de media of politiek.
Je kan ervan uit gaan dat een tekstschrijver gemiddeld tussen de 50€ en 150€ per uur kost. Uitzonderingen en afspraken buiten beschouwing gelaten.
Even samenvatten
Zelf je teksten schrijven kost je vaak onnodig veel tijd en energie. Ook al is zichtbaarheid essentieel voor de groei van klanten, het is geen uitzondering dat frustratie en perfectionisme je in de weg zit.
Een professionele tekstschrijver bespaart tijd, zorgt voor doordachte teksten en verhoogt de vindbaarheid via SEO. Het zijn de slimme teksten die bezoekers omzetten in betalende klanten. De kosten van een tekstschrijver variëren, maar leveren uiteindelijk rust en resultaat op.
Volgende stap
Wil jij je nu echt gaan richten op je klanten en geen uren meer kwijt zijn aan schrijven? Ik help je graag. Plan een vrijblijvende kennismaking. Laten we samen kijken naar de mogelijkheden!
Voor mij staat uitbesteden in het verlengde van het leven van mijn verlangen. Enkele maanden geleden schreef ik een blog met als titel ‘Verlangen, onderneem en leef jij het al?’ Je kan ‘m hier lezen.
Liefs,
Mariëtte

Wie is Mariëtte
Als multi potential en ervaren tekstschrijver, auteur, coach en organisator, geloof ik sterk in de kracht van samenwerking. Mijn passie voor dienstbaarheid helpt me om jou te ondersteunen op zowel praktische als strategische niveaus.
Met meer dan 33 jaar ervaring in office management en een decennium als ondernemer, breng ik een unieke combinatie van creativiteit, veelzijdigheid en pure toewijding aan elke samenwerking. Mijn aanpak is persoonlijk, optimistisch en gericht op (online) groei.
Ik help jou bij het optimaliseren van je dagelijkse activiteiten, het schrijven van teksten, het ontwikkelen van strategieën om jouw praktijk te laten groeien. Van praktische ondersteuning tot het bieden van sparring en strategische begeleiding, ik ben er om jou te helpen meer succesvol te zijn.
Met mij samenwerken betekent tijd en geld besparen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk voor je is. Samen streven we naar groei, efficiëntie en gedeelde successen.
Buiten mijn werk geniet ik van het samenzijn met mijn lief Rob, deel ik mijn liefde voor mijn katten, lees ik graag een boek, verdwaal ik graag in mijn geliefde stad Luik, bestieren we FrontYard met Beleef Buiten cooking & living, verheug ik me op het delen van heerlijke maaltijden en inspirerende gesprekken met familie, vrienden en collega’s.