Netwerken, het is meer dan visitekaartjes uitwisselen

Voelt netwerken voor jou als een sociale verplichting waar je liever niet aan begint? Je bent niet de enige. Maar wat als ik je vertel dat netwerken veel meer is dan visitekaartjes uitwisselen en ongemakkelijke gesprekken? In deze blog ontdek je hoe jij als bewuste ondernemer op een authentieke manier waardevolle zakelijke connecties opbouwt. Als aanvulling kun je meteen de gids ‘Zo bouw je bloeiende relaties die geld opleveren’ downloaden. Toegewijd zijn aan je werk is een prachtige eigenschap. Maar een stevig netwerk brengt je veel verder. 

Waarom mensen niet van netwerken houden

Geforceerd en onnatuurlijk. Zo voelt het nog steeds voor heel veel mensen. Voor jou ook?

Als ik terugdenk aan mijn eerste momenten van contacten leggen met vreemden, dan heb ik compassie met mezelf en mijn rijke binnenwereld. Ik was toen nog niet zelfverzekerd genoeg om mezelf te zijn. Mensen liepen daardoor bij me weg en ik voelde me ongelukkig. Door mezelf groter voor te doen dan ik was maakte ik me uiteindelijk zelfs kleiner. Die mannen in pak en vrouwen in mantelpakjes, ik keek er te zeer naar op. Maar door tijdens mijn loopbaan diverse vergaderingen bij te wonen waar ik dezelfde mensen trof, leerde ik al snel inzien dat ook zij maar gewoon mens zijn.

Net als ik toen, vind je wellicht van jezelf dat je jezelf moet kunnen presenteren en dat je vooral veel en interessante dingen te vertellen moet hebben of anders niet interessant genoeg gevonden te worden. Een overtuiging waar heel veel mensen zich, samen met jou, in zullen herkennen. Het bevestigt namelijk precies wat je jezelf al hebt verteld. En ervaar je netwerken als een eindeloos lang traject voordat je echte aansluiting vindt en relaties worden opgebouwd, dan zeg je mogelijk tegen jezelf dat je ook wel zonder netwerk kan.

Herken je dit? Stay on. Ik ga je vertellen hoe ook jij goed kan worden in het opbouwen van duurzame relaties. Ga meteen naar Netwerken in de praktijk’, maar beter nog, lees eerst hieronder de extra achtergrond informatie.

Wat is netwerken eigenlijk?

Als netwerken voor jou voelt als een sociale verplichting met drukke bijeenkomsten waar mensen in zakelijke outfits elkaar lijken te kennen en moeiteloos gesprekken aanknopen, dan begrijp ik helemaal dat je je afvraagt hoe jij daar je plek in vindt. Misschien vermijd je dit soort events liever. En eerlijk? Dat is helemaal niet gek. Ik heb het lange tijd ook gedaan. Simpelweg omdat ik me er niet thuis voelde. Voor ons, bewuste ondernemers, draait het om echte verbinding. I got you.

Laat me je uit de spreekwoordelijke nachtmerrie helpen. Want netwerken is niets anders dan fijne waardevolle relaties opbouwen en onderhouden op een manier die bij jou past. Niet door jezelf op te dringen, maar door oprechte verbinding te maken en dienstbaar te zijn aan elkaar.

Klinkt al een stuk leuker, toch? En, waar je misschien niet meteen aan denkt: netwerken hoeft helemaal geen groepsproces te zijn. Ook één-op-één gesprekken zijn waardevol voor het opbouwen van een lange termijn relatie. Over het algemeen voelen we ons daar comfortabeler bij.

Waarom is netwerken belangrijk?

Netwerken is dus verbindingen creëren en relaties opbouwen. Het zorgt voor een fijne groep mensen om je heen die voor jou van waarde zijn. Je wilt tenslotte niet iedereen in je eigen netwerk. In een goed en warm netwerk gaat het om positieve uitwisseling en het vergroten van je zichtbaarheid.

Met de juiste mensen in je netwerk, creëer je kansen waar je van te voren niet aan dacht. Een goed netwerk is als een olievlek. Het wordt steeds groter en steviger. En het gaat steeds sneller. Goede relaties openen deuren naar nieuwe mogelijkheden en je mag je verwachten aan waardevolle steun.

Misschien heb je al ervaring met netwerken en heb je dat ervaren als een repetitief en niet productief proces. Bedenk dan dat een zaadje planten ook geen bloemen geeft na de eerste week. Contacten leggen is een snelle en eenvoudige manier om met anderen te communiceren en daarmee het begin voor het opbouwen van langdurige relaties. Het is leuk en boeiend om het verhaal van de ander te horen. Ik ontdek erin dat we vaak dezelfde dingen hebben ervaren en tegen dezelfde situaties aanlopen in het ondernemerschap. Bijvoorbeeld: Waar vind je klanten? En: Is het normaal dat marketing zoveel tijd kost?

Soorten netwerken: B2B of B2C, een wereld van verschil

Niet elk netwerk is hetzelfde, en dat is maar goed ook. Het is belangrijk om als ondernemer helder te hebben waar je netwerk zich bevindt. Zelf netwerk ik vooral B2B (business-to-business) waar andere ondernemers en professionals samenkomen om te verbinden, te sparren, samen te werken of elkaar opdrachten te gunnen. Denk aan netwerkclubs, masterminds of thematische ondernemersbijeenkomsten.

Maar misschien bewegen jouw klanten zich vaker in B2C-netwerken. Plekken waar consumenten aanwezig zijn, zoals lokale events, beurzen, online groepen rond bepaalde interesses of zelfs wellnessdagen. Daar draait het om zichtbaar zijn, vertrouwen opbouwen en rechtstreeks contact maken met je doelgroep.

Het is een belangrijk verschil. In een B2B-netwerk is je gesprekspartner vaak een potentiële samenwerkingspartner of doorverwijzer. In een B2C-context is die ander mogelijk je volgende klant. Beide vormen vragen dus om een andere houding, andere taal en andere focus.

Dus: waar bevind jij je? En is dat ook de plek waar jouw ideale klant of samenwerkingspartner zich laat zien?

Het doel van verbindingen creëren

Je met een ander verbinden is een natuurlijke behoefte van de mens. Als je dat doet met de oprechtheid om te helpen ervaar je voldoening omdat je van betekenis kan zijn. Het maakt niet uit of het gaat om jouw expertise of om de expertise van iemand in je netwerk, het een heeft namelijk geen voorrang op het ander.  

Iemand helpen doe je natuurlijk niet alleen voor de ander, maar ook voor jezelf en jouw achterban. Want zoals Henry Ford het zegt: “Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.” En daarbij help je niet alleen jouw contact verder, maar ook de klanten van jouw contact.

Laat dit even tot je doordringen!

Stonden voorheen de online deuren open van de Eigen-wijze Business Club, nu zet ik ze open voor het leukste online Koffie & Connectie Netwerk Café. Nog steeds een plek om ontspannen met elkaar te verbinden en te bouwen aan duurzame relaties. Ontvang waardevolle tips en breng ze meteen in de praktijk. Lees er hier alles over.

Wat levert netwerken op?

Netwerken levert een bom aan voordelen op. Ik zet een aantal van the good vibes voor je op een rijtje.

  • Nieuwe contacten
  • Zakelijke en persoonlijke groei
  • Delen van kennis
  • Zichtbaarheid
  • (Potentiële) klanten
  • Expertise
  • Samenwerkingspartners
  • Waardevolle bronnen
  • Leads
  • Wat je geeft, ontvang je terug

 

Hoe kijk je nu naar jezelf nu je weet wat je kan bereiken met een waardevol netwerk?

Alles wat je aandacht geeft groeit. Je kent de uitspraak vast wel. En het klopt. Aandacht geven is een manier om iets sneller te laten groeien. Pak je dit slim aan, dan kan je met je netwerk geld verdienen.

Door anderen in je netwerk in contact te brengen met potentiële klanten of opdrachtgevers, creëer je waarde zonder altijd zelf de uitvoerende rol te hebben. Je kan in ruil voor een succesvolle match een afgesproken commissie of percentage van de omzet ontvangen. Zo bouw je dus niet alleen duurzame relaties op, maar genereer je ook een passieve inkomstenstroom terwijl je elkaar versterkt. Win-win!

Als je dus dagelijks vanuit je intenties dienstbaar bent aan je netwerk, dan zul je daar op termijn de vruchten van plukken. Maar hoe doe je dat?

Netwerken in de praktijk

Waar begin je als je goede relaties wilt opbouwen?

De belangrijkste les die ik geleerd heb is dat de relatie met jezelf goed moet zitten. Relaties bouwen moet vooral geen noodzaak zijn. Je moet het begrijpen. Je moet het voelen. Relaties bouwen geeft een goed gevoel.

Als je je voorneemt om te gaan netwerken, neem dan de tijd om on- of offline events of bijeenkomsten te vinden die goed voelen voor jou. Je mag het gerust spannend vinden, maar je moet er zeker ook een goed gevoel bij hebben. Het is tenslotte wel de bedoeling dat je er zin in hebt.

Wil je graag online netwerken dan heb je op Facebook bijvoorbeeld de groepen ‘Alfavrouwen’ en ‘Business Babes’. Daarin worden regelmatig vragen gesteld over netwerkbijeenkomsten. Kun je zo snel niets vinden, durf dan gerust jouw persoonlijke vraag in de groep te stellen. Zoek ook naar lokale groepen. Ben je op zoek naar offline netwerkbijeenkomsten in Nederland en Vlaanderen, kijk dan eens op netwerkoverzicht.nl. Dit is een platform en initiatief van Sabine van der Hulst.

Hoe word je goed in netwerken?

Het is niet ongewoon dat mensen onvoorbereid een bijeenkomst bijwonen. Maar het is juist belangrijk dat je precies helder hebt wat jouw intentie is als je gaat netwerken. Als je iemand beter wilt leren kennen, dan is dat een andere intentie dan wanneer je iemand echt wilt helpen. Of, zijn er overtuigingen die jou beperken voordat je in gesprek gaat met iemand? Maak je jezelf kleiner ten opzichte van de ander? Of heb je bepaalde oordelen over hoe iemand eruit ziet?

Gebruik deze inzichten om de relatie met jezelf te verbeteren en voor het opbouwen van nieuwe contacten. Oefen ermee en maak het je eigen.

Tijdens een workshop over ‘Verdienen met verbinden’ van Sabine van der Hulst, kreeg ik zoveel inzichten en antwoorden op mijn eigen vragen en onzekerheden, dat ik die graag met jou deel. Daarom heb ik voor jou, om fijne en langdurige relaties op te bouwen, de gids geschreven ‘Zo bouw je bloeiende relaties die geld opleveren’. Daarin ontdek je hoe je authentieke connecties maakt en zakelijke kansen creëert zodat je van elk gesprek een succes maakt zonder jezelf anders voor te doen. 

Wat je niet moet doen tijdens het netwerken

Wat je niet doet tijdens een gesprek, is jezelf opdringen of te lang over jezelf praten. Een mens is van nature iemand die voelt. Iemand die voelt of je prettig gezelschap bent en of je de ander hoort en ziet. Vooral voor ons als bewuste ondernemers met een sterk gevoel voor verbinding, staat oprechtheid op nummer 1. Doe dus ook niet alsof. Het wordt meteen door de ander opgepikt en afgewezen. Wees daarom jezelf en ben oprecht geïnteresseerd.

Houd je niet bezig met roddelen. Het is geen skill en hoort nergens thuis. Je hebt er niks aan, je bereikt er niks mee en je verliest een contact inclusief zijn of haar achterban. Think about that!

Mensen verwachten nog wel eens dat ze uit een netwerkbijeenkomst meteen een mooie deal halen. Dat kan. Is ook niet ongewoon. Maar als je vertrekt vanuit een verwachting, dan plaats je meteen iets tussen jou en de ander. Namelijk je verborgen agenda. De energie daarvan is onmiskenbaar voelbaar en je gesprek zal uitlopen op een teleurstelling. Ga dus altijd met mensen in gesprek vanuit een open houding en een positief geformuleerde intentie.

Wat kan je doen als je geen netwerk hebt?

Start altijd bij jezelf. Waarom wil je graag een netwerk opbouwen? Wie ben je? Wat doe je? Wat heb je te bieden? Top of mind: Wees jezelf! Mensen houden van authentieke mensen.

Voor het opbouwen van een stevig netwerk from scratch heb je soms een lange adem nodig. Brugge en Koln zijn ook niet op één dag gebouwd.

Je kan de mensen in je naaste omgeving laten weten dat je op zoek bent naar bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, nieuwe klanten, of mensen die een bepaalde skill hebben. Misschien lijkt het een kleine stap, maar zonder welke stap dan ook blijf je op je plaats trappelen. Kom je in contact met nieuwe mensen neem dan zeker ook de tijd om de relatie op te bouwen. Ga niet meteen je diensten verkopen.

Of je nou al wat langer bezig bent met het opbouwen van je netwerk of nog maar net begint, kies voor kwaliteit boven kwantiteit. En trust me, je wordt steeds handiger in het leggen van contacten. Onthoudt dat een waardevol contact iemand is die niet alleen neemt, maar ook geeft. Let op of de ander ook interesse toont in jou en jouw werk. Voelt het gesprek natuurlijk aan, of is het eenrichtingsverkeer?

Leer effectief en krachtig netwerken

Je bent dus geen kroegtijger en zit ook niet te wachten op het sluiten van deals aan de bar of op allerlei fancy feestjes. Gelukkig kan het ook anders.

Al enkele jaren ben ik bezig met dagelijks netwerken. Online en offline. Ik heb geleerd om spontaan mensen aan te spreken of ze bijvoorbeeld een ongevraagd compliment te geven. Elke situatie in mijn dagelijks leven die uitnodigend is voor een gesprekje, pak ik aan. Niet om te verkopen, maar om verbinding te creëren en te ontdekken of het een waardevol contact zou kunnen zijn.

Regelmatig ga ik naar een netwerkevent waar ik nieuwe mensen leer kennen. Na afloop maak ik een connectie op LinkedIn en stuur ik een berichtje waarin ik vertel hoe ik onze ontmoeting heb ervaren. En eventueel refereer ik aan, of nodig ik uit voor een tweede ontmoeting.

In mijn downloadeble gids ‘Zo bouw je bloeiende relaties die geld opleveren’ ontdek je, from scratch, het geheim en de kracht van succesvol relaties opbouwen voor bewuste ondernemers. Hoe maak je nieuwe contacten? Hoe ga je het gesprek aan en hoe zorg je ervoor dat je op een snelle manier weet waar je de ander mee kan helpen?

Samengevat

Netwerken voelt voor veel bewuste ondernemers als een sociale verplichting, maar eigenlijk draait het om het opbouwen van waardevolle en langdurige relaties. Door authentiek te zijn maak je niet alleen inspirerende connecties, maar creëer je ook zakelijke kansen. Geven zonder meteen iets terug te verwachten en jezelf niet op te dringen is het begin van een sterk en duurzaam netwerk. Door jezelf te oefenen in het voeren efficiënte gesprekken en het vermijden van valkuilen daarin, kan netwerken een bron van inkomsten worden.

Netwerken is geen trucje, maar een manier om jezelf en anderen te laten groeien. Wil je meteen lekker praktisch aan de slag, schrijf je dan in voor het eerstvolgende Koffie & Connectie Netwerk Café.

Hoe zet jij de eerste stap vandaag?

poes
Luna

Wie is Mariëtte

Als multi potential en ervaren tekstschrijver, auteur, coach, organisator en kok, geloof ik sterk in de kracht van samenwerking. Mijn passie voor dienstbaarheid helpt me om jou te ondersteunen op zowel praktische als strategische niveaus.

Met meer dan 33 jaar ervaring in office management en een decennium als ondernemer, breng ik een unieke combinatie van creativiteit, veelzijdigheid en pure toewijding aan elke samenwerking. Mijn aanpak is persoonlijk, optimistisch en gericht op (online) groei.

Ik help jou bij het optimaliseren van je dagelijkse activiteiten, het schrijven van teksten, het ontwikkelen van strategieën om jouw onderneming te laten groeien. Van praktische ondersteuning tot het bieden van sparring en strategische begeleiding, ik ben er om jou te helpen meer succesvol te zijn.

Met mij samenwerken betekent tijd en geld besparen, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk voor je is. Samen streven we naar groei, efficiëntie en gedeelde successen.

Buiten mijn werk geniet ik van het samenzijn met mijn lief Rob, deel ik mijn liefde voor mijn katten, lees ik graag een boek, verdwaal ik graag in mijn geliefde stad Luik, bestieren ik met mijn lief “FrontYard” met Beleef Buiten cooking & living, verheug ik me op het delen van heerlijke maaltijden en inspirerende gesprekken met familie, vrienden en collega’s.

Fotocredits in deze blog zijn voor Christel en civilservicelocal via Pixabay